Aktuality

Mesto pripravuje opatrenia na zvýšenie bezpečnosti v pešej zóne

2

Banskobystrická pešia zóna v historickom centre mesta vznikla v roku 1993. Podmienky pohybu motorových vozidiel sa v tejto lokalite naposledy menili pred desiatimi rokmi.  Pešia zóna je však denne atakovaná prejazdmi automobilov, no neraz aj nezodpovedných cyklistov, kolobežkárov a pod. Prioritou mesta je mať bezpečnú pešiu zónu, preto začalo podnikať  konkrétne kroky s cieľom nastaviť nový režim premávky na Námestí SNP a v jeho priľahlých uliciach. Navrhované zmeny mesto postupne predstaví majiteľom a nájomcom nehnuteľností v historickom centre mesta, ako aj obyvateľom a všetkým užívateľom danej lokality. Mestská polícia zároveň v týchto dňoch pokračuje v osvetovej kampani zameranej na cyklistov, motoristov či kolobežkárov, ktorým pripomína, že na pešej zóne sú stále len hosťami.   

Banskobystrickú pešiu zónu tvorí  Námestie SNP, Dolná, Lazovná i Národná ulica, Horná Strieborná, Dolná Strieborná a Nám. Š. Moysesa. V uplynulých mesiacoch spustilo mesto monitorovanie vstupov do pešej zóny inštaláciou inteligentného kamerového systému. Zároveň bola vytvorená pracovná skupina, ktorá spracovala návrhy možných riešení, aby bola lokalita centrálnej mestskej zóny bezpečnejšia a priateľská pre všetkých. Schvaľovaním by malo príslušné VZN prejsť v septembri 2024.

Elektronické oprávnenia na konkrétne EČV

„Viac ako tridsať rokov sa režim vstupov automobilov do pešej zóny vôbec nemenil. Vnímame však, že je denne atakovaná mnohými prejazdmi automobilov či nezodpovedných cyklistov, ktorí znepríjemňujú peším čas trávený nielen na námestí, ale aj v okolitých uliciach. Chceme, aby bolo centrum mesta obyvateľmi a návštevníkmi naďalej vyhľadávané, no predovšetkým bezpečné, preto sme pripravili niekoľko najzásadnejších zmien. Prvou bude vydávanie elektronických oprávnení na vstup do pešej zóny, ktoré budú  viazané na konkrétne evidenčné číslo vozidla. Vďaka monitorovaniu vstupov do pešej zóny kamerovým systémom, spárovaniu EČV a časovému monitoringu, bude mestská polícia vedieť vyhodnotiť oprávnené a neoprávnené vstupy vozidiel. Prostredníctvom objektívnej zodpovednosti tak bude môcť sankcionovať tých motoristov, ktorí vstup do pešej zóny nemajú povolený alebo ho doposiaľ zneužívali,“ hovorí primátor Ján Nosko.

V súčasnosti existujú dva druhy oprávnení umožňujúce prejazd vozidiel po pešej zóne. Držitelia parkovacích oprávnení môžu vojsť do pešej zóny, a následne zaparkovať vozidlo v rámci svojej nehnuteľnosti, kde majú svoje parkovacie miesto či garáž. Zároveň sú vydávané aj tzv. zastavovacie oprávnenia, vďaka ktorým môžu vodiči vojsť za účelom „zastavenia“ pri nehnuteľnosti na čas nevyhnutný na nastúpenie/vystúpenie osôb či na naloženie/vyloženie tovaru, pretože vo dvore nedisponujú miestom na parkovanie.

Redukovanie zastavovacích oprávnení

Po novom bude môcť žiadateľ získať parkovacie oprávnenie aj naďalej, na konkrétny počet parkovacích miest, ktorými vo svojej nehnuteľnosti disponuje. Zmena nastane v prípade zastavovacích oprávnení, ktoré mesto plánuje redukovať.

Osobám, ktoré majú parkovacie miesto alebo garáž priamo v podbrání príslušnej nehnuteľnosti na pešej zóne, a nemajú žiadnu inú možnosť ako sa tam dostať, tým naďalej umožníme získať  oprávnenie na vjazd, aby si mohli vozidlo na svojom mieste odparkovať. Zásadným spôsobom redukujeme zastavovacie oprávnenie, a po prvý raz v histórii definujeme maximálnu možnú dobu zastavenia vozidiel v pešej zóne, aj to len dvakrát za deň. Vďaka tomu odstránime problém s rôznymi donáškovými službami, ktoré využívali pešiu zónu na prejazd aj 20 či 30-krát za deň, a ohrozovali tak ľudí pohybujúcich sa v centre mesta. Ak niekto nemá parkovacie miesto v podbrání alebo zastavovacie oprávnenie, bude musieť využiť čas zásobovania, ktorý je stanovený medzi 4:00 hod. a 9:00 hod. ráno,“ hovorí Jakub Gajdošík, 1. zástupca primátora.

Vozidlá záchrannej služby, údržby alebo vstup osobitných vjazdov súvisiacich s organizáciou podujatí bude fungovať v štandardnom režime. V prípade sobášov v mestskej radnici bude po novom potrebné nahlásiť konkrétne evidenčné čísla vozidiel,  ktoré do pešej zóny vstúpia.

Zvýšenie kontrol zásobovania

Na všetkých vstupoch do pešej zóny bude zároveň umiestnená dopravná značka s telefónnym číslom na mestskú políciu. Budeme tak vedieť zvážiť akútnosť vjazdu do pešej zóny, a následne zadať príslušné EČV do nášho systému. K ďalším opatreniam bude patriť zvýšenie kontrol zásobovania v čase od 04:00 hod. do 9:00 hod., keď budeme od motoristov požadovať preukázanie dôvodu vjazdu za týmto účelom: faktúra, dodací list a pod.,“ dopĺňa Richard Balko,  vedúci oddelenia výkonu služby MsP.

Samospráva sa zameria aj na realizáciu opatrení v Národnej ulici, kde za posledné obdobie pribudli nové prevádzky.

„V tejto lokalite evidujeme najväčší počet nepovolených prejazdov. Preto sme sa v Národnej ulici rozhodli pre osadenie elektronického výsuvného stĺpa, čím zabránime akémukoľvek vstupu automobilov do danej zóny. Ulica bude zásobovaná cez Námestie SNP len v čase na to určenom. Nový návrh VZN o dopravnom režime v pešej zóne plánujeme odkomunikovať v rámci SPOLUPRACOVNE aj majiteľom a nájomcom nehnuteľností osobne,“ dopĺňa Gajdošík.

Osvetové akcie zamerané na cyklistov

Ďalšiu skupinu účastníkov premávky v pešej zóne tvoria cyklisti, ktorí majú vstup povolený od roku 2013 bez toho, aby museli zosadnúť z bicykla, pričom môžu jazdiť rýchlosťou max. 20 km/hod. V súčasnosti sa k užívateľom pešej zóny pridávajú aj kolobežkári, skateboardisti či korčuliari.

Viacerí sa správajú zodpovedne, preto ich vstup do pešej zóny bude nateraz aj naďalej povolený. Spolu s mestskou políciou sa aktuálne zameriavame na organizovanie osvetových kampaní s cieľom vyzvať nezodpovedných cyklistov a ďalších, aby spomalili a jazdili bezpečne. Vyzývajú ich k tomu aj informačné tabule umiestnené pri vstupoch do pešej zóny,“  dopĺňa Marek Modranský, predseda Komisie MsZ pre dopravu.

 

Mgr. Zdenka Marhefková, PhD.
hovorkyňa primátora

Galéria