Aktuality
Park pred malou železničnou stanicou
Rieka Hron je súčasťou mesta Banská Bystrica a pre obyvateľov i návštevníkov bola roky nedostupná. Ľudia však stále častejšie trávia svoj voľný čas v prírode a kontakt s vodou im podľa viacerých podnetov chýba. Samospráva preto hľadá riešenia, ako im vyhovieť a rieku sprístupniť.
Východisko vidíme v lokalite pred Malou železničnou stanicou, ktorá je spätá s Hronom, no zároveň je v blízkosti centra mesta. V súčasnosti pozemok patrí Železniciam Slovenskej republiky. Mesto Banská Bystrica by v týchto priestoroch chcelo vybudovať park, ktorý by slúžil ako oddychová zóna pre obyvateľov, ale aj ako prístavisko pre člny.
„Tento nápad vznikol už dávnejšie a možnostiam jeho realizácie sa intenzívne venujeme už približne dva roky. Absolvovali sme niekoľko rokovaní so Železnicami Slovenskej republiky, a preto verím, že po náročných stretnutiach sa nám tento zámer podarí dotiahnuť do úspešného konca. Priestor pri Malej železničnej stanici je jedinečný a v meste len ťažko nájdeme lokalitu, ktorá by ho nahradila,“ hovorí viceprimátor mesta Martin Turčan.
Pozemok mal slúžiť ako priestor pre dvojkoľajnú železničnú trať do Banskej Bystrice. Nakoľko za centrum vlakovej dopravy v našom okolí sa považuje mesto Zvolen, bolo možné vylúčiť túto lokalitu zo strategických pozemkov železníc.
„Pozemky od železníc nechceme odkúpiť. Podali sme preto žiadosť o zámenu pozemkov a budeme ďalej rokovať. Išlo by o výmenu mestských pozemkov pod železničnou traťou za pozemky, na ktorých by mal vzniknúť parčík. Ide aj o lokalitu medzi Malou železničnou stanicou a NC Terminal,“ upresnil viceprimátor mesta Martin Turčan.
Ak spolupráca samosprávy a Železníc Slovenskej republiky bude úspešná, mesto chce s realizáciou projektu začať čo najskôr. V súčasnosti má preto rozpracovanú štúdiu, súčasťou ktorej sú aj vizualizácie budúcej oddychovej zóny. V prípade úspechu budú všetky výmeny prerokované na zasadnutí mestského zastupiteľstva, ktoré ich musí schváliť. Potrebný bude aj podpis generálneho riaditeľa Železníc slovenskej republiky a Ministerstva dopravy a výstavby SR, ktoré je nadriadený orgán.
Štúdia, ktorú dalo mesto vypracovať nezahŕňa len pozemok, na ktorom by mal vzniknúť parčík s prístaviskom. Jej súčasťou je aj most vo vlastníctve mesta, ktorý vedie ponad Hron a smeruje do centra mesta k Národnej ulici.
„Park má slúžiť najmä obyvateľom a turistom. Bude to zóna v dotyku s riekou, na konci ktorej bude prístavisko s mólom pre tých, ktorí splavujú Hron. Chceme, aby mali vodáci možnosť zakotviť v našom meste, vystúpiť a navštíviť centrum. Táto lokalita je výnimočná, pretože v blízkosti je Urpín, centrum mesta, hvezdáreň, Malá železničná stanica a v budúcnosti by touto lokalitou mala viesť aj cyklotrasa. Oddychová zóna by mala byť ľuďom prístupná počas celého roka,“ hovorí primátor Ján Nosko.
Nakoľko Banská Bystrica je mesto športu, stále hľadáme nové možnosti pre obyvateľov. Počas zimného obdobia by v parku mohol vzniknúť priestor pre korčuľovanie na ľade. V lete vidí samospráva tento priestor ako oddychovú zónu s možnosťou menších komorných koncertov. Park bude osvetlený a súčasťou by mohla byť aj mobilná kaviareň.
Vytypovaná lokalita patrí k inundačným zónam, a preto nemôže byť zastavaná. Všetko, čo na tomto mieste pribudne, musí byť mobilné, aby v prípade záplav nevznikli prebytočné prekážky.
S mobilnými riešeniami súhlasil aj Slovenský vodohospodársky podnik. Mesto už rokovalo aj s Krajským pamiatkovým úradom, ktorý s projektom súhlasil v prípade, že v lokalite nepribudne žiadna stavba, ktorá by mohla zatieniť kaplnku v blízkosti koľajníc. Pri hľadaní najlepších riešení samospráva komunikovala aj s vodákmi, aby boli zakomponované aj ich potreby ako napr. miesto na vyloženie lodí. Počíta sa aj s bezbariérovým prístupom k vode.
Mesto Banská Bystrica bude dbať na zachovanie zelene. V prípade realizácie projektu nebudú odstránené žiadne stromy, len minimálne množstvo náletových drevín a pribudnú aj ďalšie stromy ako oddeľovacia zeleň medzi železnicou a parčíkom.