Aktuality

Ján Nosko: Od začiatku bol obojstranný záujem dohodnúť sa. Prevádzku AS zabezpečí Dopravný podnik mesta

i_4896329

Rokovania spoločnosti Primum, s. r. o., s prevádzkovateľom autobusovej stanice, za účasti mesta, dopadli úspešne. Napriek obrovskému mediálnemu tlaku v posledných dňoch, došlo v Brne dňa 30. januára 2018 k uzavretiu dlhodobej nájomnej zmluvy medzi investorom a Dopravným podnikom mesta Banská Bystrica, a. s. Moderný autobusový terminál poskytuje cestujúcej verejnosti všetky služby v štandardnom režime aj po 1. februári 2018.

Prečo mesto autobusovú stanicu neodkúpilo?

Jednoznačným záujmom vedenia mesta vždy bolo a zostáva, aby moderný autobusový terminál, ktorý po tridsiatich rokoch nahradil banskobystrického strašiaka, fungoval bez problémov. Preto sa do posledného okamihu snažilo rokovať a nájsť spôsob, ako dopravnú časť autobusovej stanice odkúpiť.

Už od spustenia testovacej prevádzky autobusovej stanice v septembri 2017 sme intenzívne rokovali s investorom o podmienkach kúpnej zmluvy. Na našom minuloročnom stretnutí v Brne, dňa 25. októbra 2017, spoločnosť Primum odmietla akceptovať podmienku, na ktorej sme sa dohodli ešte v decembri 2015 pri podpisovaní zmluvy o budúcej kúpnej zmluve. Naša kľúčová podmienka spočívala v tom, že mesto ako budúci vlastník AS bude mať v otázkach súvisiacich s vlastníctvom, prevádzkou a údržbou celého objektu rovnocenné postavenie s rovnakými rozhodovacími právami ako investor,“ hovorí Ján Nosko.

Zmenu dohodnutých podmienok argumentoval investor tvrdením, že ako majiteľ väčšej časti objektu chce byť v pozícii väčšinového vlastníka s rozhodujúcim postavením (pozn. 2 hlasy investor:1 hlas mesto). V praxi by to znamenalo, že mesto by mohlo byť kedykoľvek prehlasované a na správu objektu by doplácalo oveľa viac peňazí. Mestský rozpočet by tak bol zaťažený na dlhé roky rôznymi opravami, s ktorými nemá autobusová stanica nič spoločné.

Vzhľadom na to, že narábame s verejnými zdrojmi, pre mesto boli takéto podmienky neakceptovateľné. Keďže sme nedokázali uzatvoriť kúpnu zmluvu, v závere uplynulého roka prišiel od investora návrh, v ktorom deklaroval svoj úmysel ponechať si celý objekt TSC, vrátane autobusovej stanice, vo svojom vlastníctve. Zároveň deklaroval, že prevádzkovanie AS zabezpečí na základe dlhodobej nájomnej zmluvy, ktorú uzatvorí priamo s budúcim prevádzkovateľom stanice. Po vzájomnej dohode s investorom sme nakoniec zmluvu o budúcej kúpnej zmluve ukončili dohodou bez akýchkoľvek sankcií na jednej či druhej strane,“ pokračuje Nosko.

Podobne situáciu vnímajú aj zástupcovia investora. „Mesto Banská Bystrica a spoločnosť Primum neboli schopní sa dohodnúť na modeli hlasovacích práv jednotlivých vlastníkov stavby. Zároveň sa nepodarilo nájsť zhodu v otázke podielu na prevádzkových nákladoch celého objektu. Tieto dôvody viedli k zrušeniu budúcej kúpnej zmluvy vzájomnou dohodou,“ potvrdzuje investor Ivan Hlaváček.

Kto začal svoju predvolebnú kampaň?

Samospráva vynaložila nemalé úsilie na to, aby sa Banská Bystrica mohla po rokoch pochváliť čistou a kultúrnou vstupnou bránou do mesta. Primátor Ján Nosko preto nikdy nepripustil fakt, že najmodernejší autobusový terminál na Slovensku sa k prvému februárovému dňu uzavrie.

Po celý čas sme komunikovali s oboma stranami. Preto sme od začiatku deklarovali, že rokovania medzi investorom a budúcim prevádzkovateľom autobusovej stanice smerujú k dohode. Celý proces sprevádzal obrovský tlak so snahou vytvoriť si čo najlepšiu východiskovú pozíciu. Niekto túto situáciu využil na spustenie búrlivej mediálnej kampane. Výlepom letákov po meste zatiahol do situácie aj všetkých Banskobystričanov. S cieľom manipulovať verejnou mienkou a vyvolať nekorektnú diskusiu na sociálnych sieťach a v mediálnom priestore tak niekto zneužil autobusovú stanicu na svoju predvolebnú kampaň,“ povedal primátor Ján Nosko.

Obchodné rokovania medzi partnermi však bývajú turbulentné a vyhlásenia spoločnosti Primum, s. r. o., o možnom uzavretí stanice celú situáciu v piatok, 26. 1. tesne pred podpisom nájomnej zmluvy vyhrotili. „Rokovania o nájomnej zmluve neboli jednoduché a vyžadovali si určitý čas, ktorý mohla verejnosť vnímať ako veľmi dlhý. Vytváralo to priestor na vznik rôznych dohadov a neprávd,“ dopĺňa Hlaváček.

Je fakt, že spoločnosť Primum nemá ani autobusy, a nie je ani prevádzkovateľ autobusovej dopravy. Preto sme hľadali riešenie. Som rád, že sa to podarilo. Musím sa poďakovať vedeniu mesta, že sa dalo do pozície mediátora a našla sa dohoda s prevádzkovateľom, ktorý nielenže zabezpečí dopravu a prevádzku, ale zároveň má v tejto oblasti aj skúsenosti. Je to dobrý partner, ktorého sme nakoniec vybrali,“ povedal dnes na mediálnom brífingu Michal Milata, riaditeľ TSC.

O prevádzku AS sa postará Dopravný podnik mesta Banská Bystrica

V utorok, 30. januára 2018 uzavrel Dopravný podnik mesta Banská Bystrica, a. s., so spoločnosťou Primum, s. r. o., štandardnú dlhodobú nájomnú zmluvu na desať rokov.

Rokovania boli dlhé a náročné, pretože sa kreovala nová zmluva na desať rokov za dosť zložitých podmienok vzhľadom na to, ako tento objekt funguje. Celkové náklady na autobusovú stanicu sa mesačne pohybujú vo výške 35 000 až 40 000 eur. Prevádzka AS má svoju ekonomiku a bude financovaná z príjmov od dopravcov. Mesto nebude v žiadnom prípade nič doplácať a nebude sa navyšovať ani cena cestovného, ako to odznieva na sociálnych sieťach. Cenník cestovného pre verejnosť nemá absolútne nič spoločné s cenníkom poplatkov pre dopravcov,“ objasňuje riaditeľ DPMBB Miroslav Snopko.

Banskú Bystricu bude stáť autobusová stanica napokon nula eur. Preto z úveru, ktorý mala samospráva schválený mestským zastupiteľstvom na kúpu AS nečerpala a ani čerpať nebude.